Innehåll Content is KING


En webbsajts innehåll har länge varit viktigt, men idag, efter Googles stora uppdateringar 2012 – 2015 så har det blivit ÄNNU viktigare.
Man brukat säga Innehåll Content is King och det gäller i ännu högre grad idag – även om en del SEO experter menar att META Titeln är King – BÅDA är lika viktiga och skall stötta varandra.

Ett BRA, välskrivet, relevant och unikt samt välstrukturerat innehåll som också skall ha tillräcklig omfattning (minst 500 ord per sida är en riktlinje, absolut minst 300 ord).
Tillämpa den ”inverterade pyramiden” . Inled med det viktigaste. Du skriver för en särskild person, försök att alltid besvara frågorna:

Inverterad pyramid för innehåll Content is King

  • Vem
  • Vad
  • När
  • Var
  • Hur
  • Varför

Checklista för BRA innehåll

  • Välformulerat och väl strukturerat
  • Relevant
  • Unikt
  • Omfattande
  • Använder synonymer och variationer av (sök)orden
  • Levande, uppdateras regelbundet
  • Kontaktuppgifter till företaget inkl. org.nr finns

Ett sådant innehåll kommer med tiden göra att fler och fler finner innehållet intressant, väljer att hänvisa till det i sina bloggar, dela med sig på Facebook, twittra om det, länka till det på sin egen webbsajt osv. Det är DEN typen av naturliga länkar och ”sociala signaler” som Google vill finna så mycket som möjligt av nu och framöver.
Det leder också till att sajten får fler besök och allt detta leder på sikt till att Google värderar sajten bättre och bättre och ger den högre status vartefter den börjar klättra i sökresultaten. Med högre och bättre placeringar så får den ännu fler besökare – som – om innehållet fortfarande är intressant och levande – länkar till det, delar med sig av det, twittrar om det osv.​

Så egentligen borde man alltid börja med att se över sitt innehåll, skriva om det, fräscha upp det, göra det ännu mer intressant och kanske utöka det så att det är tillräckligt omfattande.
Och då inte bara utöka med nya texter osv. utan även kanske rensa bort en del gammalt och kanske inte längre så intressant innehåll.

Upprepa inte heller samma innehåll på flera ställen på sajten, då kan Google uppfatta det som ”duplicate content” och en del av sidorna kan då filtreras bort om man har lite otur.

Google gillar också MYCKET innehåll, en stor sajt med många sidor, men bra, relevant och unikt innehåll.​

Att uppdatera sitt innehåll ofta och lägga till nya sidor eller nytt innehåll – så att sajten blir levande och regelbundet erbjuder ny information – är också en fördel. Färsk information är alltid intressantare än gammal information. Kom också ihåg att rensa bort gammal, inaktuell information.
MEN – man skall alltid komma ihåg – man skall skriva för besökarna och inte för Google.

Ett bra, relevant och välstrukturerat innehåll är en första bra start. Man brukar säga ”Content is KING” och det gäller alltså idag i än högre grad än tidigare.

Lite större företag har säkert budget för att anlita s.k. content writers eller copy writers dvs. personer som är extra kunniga på att skriva välformulerat och bra innehåll. Enmansföretag och andra mindre företag brukar inte ha den budgeten , vilket är synd.
Personer med copywriting i sin profil på LinkedIn

Vad man sedan gör, när man OnPage optimerar som det kallas – är att man också ser till att sidornas Titlar, Beskrivningar, Rubriker samt interna länkar osv. – är optimerade och stämmer så bra som möjligt med dels innehållet och dels de sökord man vill bli hittad på.

Här är en bra artikel som behandlar vikten av bra innehåll på webbsajter