Lokala sök Google Business


Lär Dig använda Google Business som vapen för att komma före alla lokala konkurrenter

Lokala sök Google My Business

Tänk dig följande:

  • Du kommer på 1:a sidan när någon söker på de tjänster/produkter du erbjuder på din ort
  • Det är markerat på en karta var du finns
  • Dina adressuppgifter och telefonnr visas tydligt
  • Tom dina öppettider framgår direkt
  • Din logga visas dvs. du stärker ditt varumärke och även andra bilder från din verksamhet visas
  • Smartphone surfare kan ringa dig direkt via ett klick och kan få vägbeskrivning via kartan
  • Smartphone surfarna behöver inte ens besöka din hemsida vilket förenklar
  • 40% surfar och söker information via sina smartphones

    OK – jag fattar poängen – hur gör jag för att registrera mig i Google My Business?

     

    Du som först vill veta lite mer om lokala sök Google – fortsätt läsa.

Detta kallades tidigare fram till ungefär hösten 2010 för Google Maps och sedan Google Places men heter nu Google My Business och är ett lokalt företagsregister hos Google där vem som helst som har ett företag kan registrera sig kostnadsfritt.

Det görs dock en del kontroller mot olika officiella register att företagsinformationen stämmer samt Google har en verifieringsprocess för att verifiera att man är behörig att lägga upp sin information i registret. Det är nog bl.a. denna process som bidragit till att en del inte lyckats registrera sig i registret.

Så här beskriver Google själva på sin hemsida om Google My Business:
Google My Business ger dig direktkontakt med kunderna, oavsett om de letar efter dig på Google Sök, Maps eller Google+

Det gäller alltså att bli hittad och synlig, ge kunderna så rätt och mycket information om ditt företag som möjligt. Med Business blir informationen om ditt företag synlig både på Google Sök, Maps och Google+, så att kunderna hittar dig oavsett vilken enhet de använder.

Du kan alltså ge kunderna rätt information vid rätt tillfälle, oavsett om de behöver köranvisningar till din verksamhet i Maps, vill veta öppettider i Sök eller ett telefonnummer som de kan klicka på direkt i sina mobiltelefoner och på ett lättare och bättre sätt än om man måste besöka företagets hemsida.

Beaktat att ca 40% surfar och söker idag information via sina smartphones så inser man snabbt vilka möjligheter detta ger.

Ytterligare en möjlighet men som kanske inte används av så många (ännu) är att Google My Business hjälper dig att skapa lojala följare. Kunderna kan genom betyg och recensioner visa sin uppskattning, de använda knappen +1 (Jämför Like) för att rekommendera ditt innehåll och dela vidare dina inlägg på Google+.

​En av de största fördelarna med Google Business är att kartan med lokala företag visas överst på Google när någon söker efter något på en lokal marknad, dvs. när man lägger till ett ortsnamn efter sökfrasen, s.k. lokala sök Google.
Sedan hösten 2010 så har Google dessutom valt att lyfta fram de lokala sökresultaten ännu mer än tidigare – nu kan de tom ”sprängas in” MELLAN de vanliga sökresultaten, men alltid på sid 1.

Mitten av 2015 ändrade Google igen och nu presenteras bara 3st lokala resultat (tidigare 7) på första sidan och med lite mindre information än tidigare, men det sägs att de 3 roterar så det inte alltid är samma. Detta kan både innebära försämringar men ger också en del möjligheter – för den som gör ”rätt”.

Det intressanta är också – att även om söket inte är lokalt – så väljer Google ibland att visa det lokala sökresultatet. Google kan nämligen ”känna av” mha IP-nr och GPS funktionen i smartphones var den som söker befinner sig – och utgår då ifrån att man är mest intresserad av resultat i närheten av där man befinner sig.

Sökvolymen är givetvis lägre för en lokal sökning på t.ex. ”frisör bromma” än för enbart ”frisör” – men RELEVANSEN är avsevärt större.
De som gör sökningar som innehåller ett lokalt ord t.ex. en ort är mer köpbenägna helt enkelt.

Google’s karta täcker en stor del av skärmen och ögat dras till en bild mycket lättare än till text, vilket gör att den som söker efter något lokalt först kommer att titta på resultaten i Google Maps.​

Googles My Business (lokalt företagsregister) ger därför en unik och kostnadseffektiv möjlighet för dig som företagare att komma före dina konkurrenter och nå ut direkt till de personer som aktivt söker efter en produkt eller tjänst inom ditt område. Men uppgifterna du anger kontrolleras mot något offentligt register typ bolagsverket, Eniro (som Google samarbetat med) så det är viktigt att företagsnamnet är korrekt och exakt, adress och även telefonuppgifter stämmer – annars går inte registreringen igenom.​

SEO Bolaget kan nu erbjuda en del av sina kunder en möjlighet att skapa ett konto på Google My Business, optimera det samt skapa de IN-länkar som ökar möjligheten att komma med bland de 3 som läggs ut på första sidan (om det är många som redan finns med i Lokala företagscentret).

Så vänta inte för länge med att registrera ditt företag i Google My Business, lokala företagsregistret- då kan dina konkurrenter hinna före och då blir det svårt att synas på sid 1 (bland de 3 första). Det är nu extra viktigt att finnas med och synas bland de främsta vid lokala sök Google.

Här finns en del bra svar från Google angående detta:  Vanliga frågor om Google My Business

Här är Googles egen kanal Google Small Business

SEO Test Lokala sök Google
Detta är högsta möjliga poäng för sökfrasen ”lokala sök Google
Se även sidorna SEO sökmotoroptimering och  Marknadsför dig via Youtube
som också fått maximala 100p.

 

 

OK –det här låter verkligen intressant – hur gör jag för att registrera mig i Google My Business?

eller

Kontakta mig om du vill ha hjälp att registrera i Google My Business

Ditt namn (obligatorisk)

Din epost (obligatorisk)

Telefon

Din webbadress

Annat