SEO 2016


Sökmotoroptimering 2016

7 viktiga SEO trender för 2016

SEO Bolaget Sökmotoroptimering 2016 Google gör ju hela tiden förändringar, många så små att vi inte märker av dem, en del lite större och en del sajter kan märka av dem samt ibland gör de en del riktigt stora genomgripande förändringar som brukar rikta in sig på specifika saker som Google vill ”komma åt”. Google vill ju försvåra och på sikt förhindra helt, ALL typ av manipulation med sökresultaten. De säger sig också ha ambitionen att kunna presentera ett så bra resultat som möjligt för sina besökare – och det får man nog hålla med dem om att det successivt genom åren blivit allt bättre. Googles algoritmer blir allt mer sofistikerade och smarta och idag förstår de inte bara enstaka ord utan även kombinationer av flera ord, felstavningar, synonymer och t.om. svar på relativt komplexa frågeställningar osv.

Under de 3-4 senaste åren har bl.a. följande riktigt stora förändringar rullats ut som påverkat om inte alla så många webbsajter – en del negativt, en del positivt: Panda, Pingvin, Hummingbird, Pigeon, Mobilegeddon, Phantom. Du kan läsa mer om den under resp. flik.

Den gamla skolans SEO dvs. hur man för några år sedan gjorde för att sökmotoroptimera – den gäller inte alls längre. Det är mycket i den metodiken som inte alls fungerar, en del som inte fungerar lika bra eller distinkt som tidigare och en del som kan vara direkt skadligt.

Efter

så har sökmotoroptimerarna fått ändra sitt sätt att jobba ganska rejält och också i många fall fått se många av sina kunder tappat i placeringar.

Det har blivit svårare, tar mer tid, är mer nyckfullt och det kostar därför mer för kunderna att få hjälp med SEO – men det kan fortfarande ofta löna sig – om det görs på rätt sätt.
Det beror dock på förutsättningarna hur webbsajten är uppbyggd, konkurrensen på sökorden, hur duktiga konkurrenterna varit med sin SEO men framförallt på innehållet på sajten – om det kan lyckas bra.

Men nu knackar 2016 på dörren och då är det bl.a. dessa 7 SEO trender det gäller att hålla koll  på både som webbsajtägare och om man ägnar sig åt sökmotoroptimering. Sökmotoroptimering 2016 innebär helt klart nya utmaningar.