9 saker som inte bör finnas på din webbplats
Konkurrensen på nätet är stenhård, de som surfar på nätet och söker information, svar på frågor och problem, letar efter tjänster och produkter är både otåliga, slarviga och ”otrogna”. Det gäller att dels HITTAS i Google och framförallt på RÄTT sökord/sökfraser och här gäller det att sätta sig på besökarens stol, hur tänker de, vilka frågor vill de ha svar på, vilken terminologi använder DE (den skiljer sig ofta från man själv som fackman använder).
OM man nu lyckats nå bra positioner, då är nästa viktiga moment – att användaren väljer att klicka på just den egna länken i sökresultatet – och det hänger uteslutande på hur väl man formulerat dels den viktiga Titeln (den blå raden i sökresultatet (lila om man klickat på den tidigare) och de två raderna under den – den s.k- META Beskrivningen. Dessa två ska TILLSAMMANS ge svar på de viktigaste behoven, frågorna osv. som användaren kan tänkas ha och SAMTIDIGT uppfylla de kriterier som gäller för att sajten skall kunna nå bra positioner i Google.
Bygg inte din nya webbsajt efter slentrian och gamla normer – mycket har hänt och beteendemönstret har förändrats:
Det är framförallt punkterna 2, 3,(4),5,6 som har bäring på SEO – mer eller mindre
-
E-post länkar … dåligt för marknadsföring, bra för SPAM
Ta bort ALLA e-post länkar från alla sidor. Ersätt dem med ett enkelt kontaktformulär. Sätt också upp ett auto-respond mail som berättar att ni snart kommer att återkoppla.
-
Vaga rubriker
Rubriker på hemsidor misslyckas ofta med att berätta vad verksamheten verkligen gör och erbjuder, ofta används istället ett generellt påstående av typen kvalitet och värde typ ”Skandinaviens största…” ” Sveriges bästa….” osv.
Besökaren kommer att undra – har jag verkligen hamnat på rätt ställe? Rubriken skall svara på den frågan genom att explicit förklara vad webbsajten och verksamheten handlar om
Gör ”5 sekunders testet”: Visa din sajt för en främling, räkna till 5 och stäng sedan av skärmen. Fråga hen nu vad hen minns.
Om de då inte kan svara på vad ni gör, tillhandahåller, vad er webbsajt handlar om – då är era rubriker för vaga. Du har då misslyckats med den viktiga 5 sekunders testen – för det är mellan 5-8 sek man har på sig att fånga användarens uppmärksamhet. Här kan du göra en 5 second test -
Sociala media ikoner i sidtoppen – godisfärgade exit skyltar
Social media trafik är jättebra, men bara om den flödar IN mot dig. När besökarna LÄMNAR din sajt och går till ett socialt nätverk är det inte så troligt att de återvänder. Detta hjälper dig inte uppnå dina mål med din webbsajt. Lägg dem i sidFOTEN istället och ha dem i en diskret färg te.x. svagt grå och länka enbart till sociala kanaler där du verkligen är AKTIV.
-
Stockphoto bilder av människor…..
Bilder på människor är kraftfullt och bra eftersom ansikten är så övertygande. Men besökarna kan lukta sig till en ”stock photo image” dvs. bilder köpta från Stockphotomedia eller andra liknande bildbyråer -på en mils avstånd.
-
Press Releaser – det lata, okänsliga sättet att publicera
Pressreleaser är ett tillkännagivande, speciellt formulerat för pressen.
Skriv OM pressreleasen som ett blogginlägg eller nyhet och anpassa språket till din målgrupp. Se då till att inkludera följande,
vilka troligen inte fanns med i press releasen: -
PDF filer
PDF filer är lätta att skapa och ladda upp så de är ett lätt sätt att skapa och utöka sajtens innehåll när det kanske inte är så lätt att göra vanliga uppdateringar på sajten. Bättre att allt innehåll är i form av HTML sidor och använd PDF som en alternativ version när det är troligt att användaren
vill skriva ut eller ladda ner. -
Youtube videos… #Katt filmer på din sajt
Det är ganska lätt att bädda in en Youtube film på sin sajt. Men var försiktig. När filmen är slut kommer Youtube att föreslå andra helt irrelevanta filmer. Kattfilmer är inte så bra, men ännu värre kan vara filmer från konkurrenterna. Det här går att förhindra, läs mer på sidan om Youtube optimering.
-
Musik på sajten
Att ha musik på sin sajt som spelar automatiskt är riktigt dåligt. Användaren skall själv kunna välja att sätta på musiken och välja volym
-
QR koder…. en lång väg till ingenstans
De hör inte alls hemma på en webbsajt. Om du redan befinner dig på webbsajten, vad har du för nytta av att scanna in en QR-kod då??
Detta är min nedbantade och snabbt översatta version av denna artikel 9 Things to remove from your website immediately – där finns en del ytterligare argument och förklaringar samt en del grafer som tydliggör