Hur välja sökord att optimera för


Hur vet jag vilka sökord jag skall optimera min hemsida för?

 

Ett vanligt misstag

Ett vanligt misstag många gör – är att TRO och gissa sig fram till vilka sökord som används av de presumtiva besökarna. Ofta utgår man också inifrån sin egen verksamhet och verklighetsbild, den terminologi man själv använder och är van vid. Men de som söker efter information, svar på frågor, lösningar på problem, letar efter produkter eller tjänster – har ofta en helt annan bakgrund och infallsvinkel, Det gäller att försöka sätta sig på deras stol en stund.

För generella sökord

Att söka på ett för generellt sökord är ofta inte så bra. Dels så är konkurrensen dvs. antalet sajter som på något sätt innehåller det ordet extremt stort.
Det skall därför mycket till för att just den egna sajten skall hamna tillräckligt högt. Man kan också få upp helt andra typer av sajter om man söker på ett generellt sökord.

Ex: att söka på enbart “terapeut” ger 6,2 milj sajter som innehåller det ordet.  Man får också upp ett flertal sajter som iofsg handlar om terapeut men inte på det sätt man själv menar.

Lägg till ortsnamn

Om jag letar efter en terapeut att besöka i den stad jag bor tex Stockholm så är det lite bättre att söka på “terapeut  stockholm”. Då minskar antalet sajter till 775 000 men fortfarande väldigt många. Men troligen så letar jag efter en speciell typ av terapeut, en samtalsterapeut kanske. Då är vi nere i 171 000 sajter.
Men sedan finns det ju många olika typer av samtalsterapeuter. Är det tex är en kbt terapeut jag letar efter så kan jag söka efter “kbt terapeut stockhom”.
Anger jag dessutom fnuttarna rönt sökorden när jag söker så kommer den att söka efter exakt den frasen. I annat fall söker och presenterar den sajter som innehåller något av orden.

Använd flera ord i sökfrasen

“kbt terapeut stockhom” ger t.ex. endast 268 sajter

Fler och fler har lärt sig att söka på ungefär det sättet, till att börja med att lägga till orten när det är relevant men även att söka med flera ord ja tom en kort mening
som tex “var hittar jag en kbt terapeut i stockholm”.

Men en del kanske söker på kbt terapi och en del andra på kbt terapeut och eftersom det är en form av samtalsterapi  så söker en del på samtalsterapi osv.

Hur komma fram till rätt sökord

Det gäller alltså att försöka fundera ut och tom kanske fråga en del av sina kunder/klienter vad de brukar söka på osv.

Sedan gäller det att optimera för flera av dess sökfraser och fokusera mest på de man kommit fram till är vanligast.

Här kan man också ta hjälp av Google Search Console som visar vilka sökord besökarna använt när de besökt sajten och se vilka som är vanligast.

Om man – med samma e-postadress – kopplar ihop Search Console med Google Analytics. Du kan sedan ta ut rapporter som visar vilka ord du rankar på, hur många visningar du har fått i Google samt vilken position dina länkar visats.

Sökordsplaneraren

Man kan också använda Googles Sökordsplaneraren – som egentligen är kopplad till AdWords.  Du måste registrera ett AdWords konto (men du behöver sedan inte använda det för AdWords). Du kan då bl.a. få fram nya sökordsförslag som du inte hade tänkt på, sökvolymer mm.

 

Så här kommer du igång med Sökordsplaneraren