Googles Phantom uppdatering


Googles Phantom uppdateringGoogles Phantom uppdatering det s.k. Phantom filtret infördes maj 2015 och påverkar guider med tunt innehåll med “hur man gör…” sökningar och premierar bra innehåll – även kallad “The Quality Update“.

Google ville inte från början kännas vid denna uppdatering – därav namnet Phantom – men så småningom meddelade de gjort förändringar i sin huvud ranking algoritm (dvs. inte i filter som Panda, Penguin osv.)  i termer av hur det behandlar kvalitetssignaler.
Google ger dock inte detaljerad information om hur kvaliteten bedöms nu men vi vet från tidigare uttalanden från Google att kvalitet för en viss sida eller webbplats bestäms av ett brett utbud av individuella faktorer. Den här uppdateringen kan innebära att Google nu väger en del av dessa faktorer mer och andra mindre.

Några faktorer som tidigare gällt och som fortfarande torde gälla är – att en seriös sajt av bra kvalitet bör alltid ha kontaktuppgifter och en aktuellt adress och et telefon nr och är det ett företag så bör organisationsnummer finnas med. Bristen på dessa uppgifter gör att Google kan bedöma sajten som mindre seriös (vilket oftast faktiskt också stämmer) och av en lägre kvalitet.
Det finns ju tyvärr en uppsjö av rena fejksajter, ofta skapade i olika delar av Asien för att inte peka ut några speciella länder och ofta har de hackat sig in på webbhotell, servrar och vanliga sajter för att lägga in tusentals sidor, länkar mm till sina fejksajter. Dessa är ofta webbshoppar och säljer ofta piratkopierade märkesvaror. De optimeras för sina sökord och så hittar intet ont anande besökare sajten – som till det yttre kan se bra och trevlig ut och man kan beställa produkterna – men om man kontrollera lite noggrannare så saknas just dessa uppgifter och den enda kontaktuppgift som finns är en Gmail eller Hotmail adress. Då förstår man direkt att det inte är en helt seriös sajt. Det är bl.a. den typen av oseriösa sajter som Google troligen  vill få bort med denna uppdatering.

Det ryktas också att Google skulle vara ute efter s.k. “How to” sajter bl.a. eftersom ett flertal välkända How To sajter i USA drabbades.

 

Några kvalitetsaspekter att beakta efter Googles Phantom uppdatering:

  • Se till att inte ha duplicate content dvs. samma innehåll på flera ställen på egna sajten
  • Se till att inte ha duplicate content dvs. innehåll som också finns på någon annan(s) sajt
  • Se till att inte ha för tunt innehåll, det måste vara tillräckligt omfattande
  • Prioritera användarupplevelsen t.ex. ha inte för mycket reklam på sajten
  • Se till att ditt innehåll är trovärdigt vilket bl.a. innebär att alla kontaktuppgifter mm
    enligt ovan skall finnas med och väl synliga. Bygg förtroende.
  • Se till att ditt innehåll är fritt från både stavfel och grammatiska fel och även från sakfel.
  • Sträva efter att ge din målgrupp och dina besökare en fördjupad inblick i ditt ämne –
    ditt innehåll skall ge dem ett mervärde (den här punkten bidrar i hög grad till att de
    sedan vill dela ditt innehåll via sociala media osv.)Sammanfattning:
    Google vill se original , pålitligt , felfritt , användarcentrerat , värdeskapande , omfattande , substantiellt innehåll

Ja det här var lite kort om en av Googles senaste uppdateringar (maj 2015). Denna sida är för övrigt optimerad för sökfrasen Googles Phantom uppdatering:

SEO Test Googles Phantom uppdatering

 Detta är högsta möjliga poäng för sökfrasen ”googles åhantom uppdatering
Se även sidorna Googles Penguin uppdatering och  Googles Pigeon uppdatering
som också fått maximala 100p.