Off Page optimering


 

Off page optimering Steg 2

Off page optimering behövs fortfarande för att nå toppenOff Page optimering handlar om vad du du gör utanför sajten till skillnad mot On Page optimering som är åtgärder PÅ själva sajten.

Off Page består i princip av att skapa länkar till sajten.

Även om länkar inte har alls samma betydelse idag som för några år sedan och kraven på länkarna är mycket högre idag – så ÄR det fortfarande en av de viktigare rankingfaktorerna.

Men det har blivit avsevärt svårare att utföra off page optimering.

Istället för att ösa på med så många länkar som möjligt, gäller det att skapa länkar som kommer från har hög trovärdighet (Trust flow) resp. högt inflytande (Citation Flow).

 

Trust Flow är ett värde som anger hur trovärdig en sida är baserat på hur pålitliga webbplatser tenderar att länka till pålitliga grannar.
dvs. om en sajt med en hög trovärdighet som t.ex. en myndighetssajt eller en stor tidning länkar till din sajt så har den länken ett mycket högre värde än en länk från en liten okänd sajt som knappt har något trovärdighetsvärde alls.

Citation Flow är ett värde som anger hur inflytelserik en webbadress är baserat på hur många webbplatser länkar till det.
Google.com har tex värdet 99 (av 100) på båda dessa.

Här kan man kontrollera vilken TrustFlow man har: Majestic  som visar ett värde mellan 0-100 visas.

Det finns olika typer av länkar:

  • Envägslänkar:

    Med det avses länkar från en extern webbsajt till din egen webbsajt. T.e.x. en blogg eller vilken annan sajt som helst.

  • Reciproka länkar:

    Med dessa avses s.k. länkbyten, där du placerar en länk på din sajt till en annan webbsajt i utbyte mot att den webbsajten i sin tur länkar tillbaka till din webbsajt. Dessa länkar har fortfarande viss betydelse, men inte lika betydelsefulla som envägslänkar.

  • Trevägslänkar:

    Med trevägs länkbyte menas när din webbsajt, (A) ingår ett samarbete med en annan webbsajt (B) och där A alltså länkar till B.
    I motprestation länkar B från en annan webbsajt som denne har kontrollen över, (C).Man bör känna till att trevägslänkar ger ett högt länkvärde, eftersom dessa precis som envägslänkar ger en direktlänk till din webbsajt. Men det är heller inte helt enkelt att skaffa trevägslänkar.

HUR ska länkarna se ut och vilka andra krav ställs de på dem:

Google vill idag se en stor NATURLIGHET i länkarna, dvs. de skall helst komma från (eller i varje fall se ut som om de kom från) ett naturligt länkande av riktiga, vanliga människor – som har uppskattat innehållet på din sajt och därför länkar till det. Dessa människor tänker ju inte i dina sökfraser utan länkar godtyckligt på en mängd olika sätt. Om en för stor andel av länkarna till din sajt innehåller exakta sökfraser eller nästan exakta sökfraser – då förstår Google numera att det är rena SEO länkar och tar inte hänsyn till dem på samma sätt. Det gäller alltså att ha eller försöka åstadkomma en så NATURLIG länkprofil som möjligt.
Tidigare trodde man att s.k. no-follow länkar – det ofta bli i många blogginlägg och kommentarer till blogginlägg – inte hade något värde alls – eftersom no-follow innebär att Googles robot inte följer dessa länkar vidare. MEN – en viss andel no-follow länkar får länkprofilen att se mer naturlig ut.

Olika typer av länkar vid Off page optimering:

  • Rena URL-er – Helt enkel din sajts www-adress eller varianter på den. De anses idag vara en av de säkraste metoderna för framgångsrik off-page sökmotoroptimering för att undvika Google’s Penguin.
  • Företagslänkar – Här avses när man använder företagsnamnet i ankartexten (länktexten).
  • Varumärkeslänkar – Här avses när man använder varumärket i länktexten.
  • Domännamnslänkar – då avses länkar som bara består av domännamnet men utan www och .se t.ex.
  • Länkar med exakt match – av sökfrasen – dessa bör man numera var försiktig med att inte ha för många av
  • Länkar med delvis match av sökfrasen – dito
  • Länkar med en kombination av t.ex. varumärket/företagsnamnet och en exakt eller delvis exakt sökfras
  • Länkar med en kombination av t.ex. varumärket/företagsnamnet och synonymer till sökfrasen
  • Generiska – Det är mycket viktigt att ha en ganska stor mängd av dessa för att få en så naturlig länkprofil som möjligt till din webbplats.
    Exempel på generiska länktexter är: klicka här, läs mer, besök sidan, mer info, ladda ner och liknande.

Slutligen – för att på ett naturligt sätt få många naturliga icke-SEO länkar som möjligt – så hänger det på ditt innehåll. Genom att fylla din sajt med ett så omfattande, djupgående, intressant och engagerande innehåll som möjligt som också ger ett mervärde för besökaren – jämfört med andra liknande sajter – då ökar du chansen att andra kommer att vilja länka till din sajt.

Enligt vissa så ska man ägna 90% av tiden åt sitt innehåll och bara 10% till att skapa länkar.

 

Slutligen off page optimering dvs. att skaffa länkar till en sajt man optimerar är inte helt dött men har blivit klart svårare och mer riskabelt eftersom det gäller att inte ha eller skaffa sig länkar som Google nu inte tycker om med risk att man kan bli straffad och i värsta fall bannad.

Denna sida är för övrigt optimerad för sökfrasen enligt nedan:

SEO Test Off page optimering

Detta är högsta möjliga poäng för sökfrasen ”off page optimering
Se även sidorna on page optimering och
Googles Pigeon uppdatering som också fått maximala 100p.