Företagssida på Facebook


Facebok har nu gått om Google som världens mest besökta och högst rankade webbplats. I samband med onsdagens kvartalsrapport (nov 2015) lät Facebook meddela att fler än 1,5 miljarder människor använder tjänsten varje månad, vilket är en ökning med en halv miljard jämfört med för tre år sedan.

Ungefär en tredjedel av användarna finns i Europa, Kanada och USA, en tredjedel i Asien och den sista tredjedelen i övriga delar av världen.

Många företag har börjat upptäcka att det finns en enorm potential för att kommunicera med kunder genom Facebook. Och mot bakgrunden att Facebook har över 1 miljard användare/medlemmar (alla är kanske inte så aktiva dock) så är det ju förståeligt. En kommunikationskanal som används av drygt 200 miljoner besökare per månad är förstås guld värd om den används rätt.

Många människor varav en del kan vara potentiella kunder till just ditt företag – tillbringar en stor del av sin tid på Facebook.

Genom att vara närvarande på Facebook med t.ex. en egen företagssida på Facebook så kan du nå ut till en delvis NY MÅLGRUPP och i andra sammanhang än genom sökningar i Google osv. Man kan skapa en dialog med sina “fans” och stärka sitt varumärke eller börja bygga ett varumärke.​

Det är dock viktigt att man ger något av värde tillbaka:

Exempel på innehåll som ger värde på en företagssida på Facebook:

– “Frågor & Svar” om produkter, tjänster, kommande händelser och events etc.

– Erbjudanden till Facebook-fans. Ge t.ex. rabatter eller möjligheter att besöka evenemang så kan era fans bli era ambassadörer.

Det finns många fler exempel för den som vill verkligen vill göra något av detta.

Möjligheterna är i princip oändliga – men tänk på vad du tror att din målgrupp vill ta del av och vad som bygger en  dialog.

Det är inte särskilt svårt att skapa  ett Facebook konto och en företagssida – det är bara några detaljer man bör tänka på för att det skall bli rätt och även några detaljer ur sökmotorsynpunkt. Vi hjälper dig också att lägga in en Gilla knapp på DIN hemsida.​

Man talar om  viral spridning på Facebook och den skall inte underskattas.​

Om ni vill kan vi hjälpa er att starta upp en Facebook sida och se till att ni kommer igång på ett bra sätt.​

Börja med att klicka på Gilla knappen nedan – så besöker ni SEO Bolagets företagssida på Facebook och visar att ni gillar den – det kommer vi berätta mer om vilka fördelar det medför ur marknadsföringssynpunkt när du sedan tar kontakt med oss.​

Mer info för den vetgirige:
I Facebook kan man skapa en närvaro som ser ut som och fungerar som vanliga användarprofiler. På så sätt kan du kontakta och samverka med dina kunder och förstärka möjligheten att deras vänner också upptäcker din sida och nå en spridning till nya och större målgrupper än de du når med din hemsida.

företagssida på FacebookSEO Test Företagssida på Facebook
Detta är högsta möjliga poäng för sökfrasen ”företagssida på Facebook
Se även sidorna SEO sökmotoroptimering och  Marknadsför dig via Youtube
som också fått maximala 100p.

Starta dialogen med dina fans

Hur man skapar en företagssida på Facebook

Starta dialogen med dina fans

Du kan även annonsera på Facebook

En Facebook-sida är en offentlig profil som du kan använda för att visa upp ditt företag och dina produkter för Facebook-användare. Skapa en sida på bara några minuter med hjälp av Facebooks enkla gränssnitt

När dina fans samverkar med din Facebook-sida kan händelser som länkar till din sida även skickas till deras vänner via funktionen Nyheter. När deras vänner sedan samverkar med din sida, fortsätter Nyheter-funktionen att sprida ryktet till en ännu bredare vänkrets.

 

Sprid ryktet vidare med Facebook-annonser.
Du väljer själv grafik, text och målgrupp. Om du vill kan du även lägga till tillgänglig information om dina vänners vänner som samverkar med din Facebook-sida.