Vanliga SEO misstag


  1. Du skall inte skaffa dig eller redan ha – en massa “ful” länkar av den typen som Google numera kan identifiera och betraktar som “dåliga” länkar.
    Har du många länkar av den typen (om du te.x. använt dig av “fel” SEO leverantör tidigare) då kan du ligga väldigt nära gränsen att bli straffad av Google (s.k. link penalties) – som kan bli mycket svårt och tidsödande att rätta till.
  2. Du skall akta dig för att medvetet eller ibland omedvetet – ha “duplicate content” dvs. identiskt eller nästan identisk innehåll – på antingen flera ställen på egna sajten – eller på fler sajter/domäner (eller i värsta fall kopierat från någon annan sajt). Händer t.ex. omedvetet ibland när någon först skapar en .se sajt och fyller med innehåll men sedan skapar en .com sajt och kopierar över innehållet dit dvs. två identiska sajter men på olika domäner.
  3. Du skall inte köra vidare på en sajt som inte är mobilanpassad. Sedan 21 april 2015 lägger Google stor vikt vid att sajterna är mobilvänliga och sajter som inte är det rankas klart sämre – vid mobila sökningar (till att börja med…).
    Men i första hand så gillar inte användarna när en webbsajt inte fungerar bra på mobilen, för liten text, för små menyknappar, bilder som hamnar fel osv.
    I ett inlägg på Googles officiella blogg beskriver Google att ändringen kommer ha en betydande inverkan på det mobila sökresultatet. Detta betyder att du som användare får det lättare att hitta relevanta och kvalitativa sökresultat som är anpassade för skärmstorleken.
    Läs mer: Googlewebmastercentral.blogspot.se
    Du kan testa din sajt ur den aspekten här: Mobile-Friendly Test
  4. Du skall inte ha en sajt som tar för lång tid att ladda (Page speed) vilket det finns flera orsaker till. Extra viktigt är det för de som har webbshoppar.
    Ofta är orsakerna bl.a. att man inte optimerat bilderna på sajten, att man inte komprimerat delar av koden, att man har interna css-filer istället för att de anropas externt m.fl. orsaker. En del av detta är ganska lätt att rätta till, en del är lite svårare. Men i första hand gillar inte användarna när det tar för lång tid att ladda, speciellt inte från mobila enheter. Du kan testa hur snabb din sajt är och dessutom få tips hur du skall åtgärda- här:
    Google PageSpeed Insights
  5. Du skall inte inleda din startsidas Titel med “Hem” eller Företagsnamnet. Titeln anses av de flesta fortfarande som den allra viktigaste parametern då det gäller OnPage optimeringen. Titeln skall vara optimerad för sidans o sajtens sökord/sökfraser samt följa Googles riktlinjer för hur lång den bör vara, upprepning av ord osv. Titel is KING anser en del, (Content is King anser många andra) – BÅDA är mycket viktiga.
  6. Du skall inte glömma att ha en regelbundet uppdaterad sitemap fil i xml format som Google kan hämta och läsa. Likaså en robots.txt fil som talar om vilka delar av sajten som kanske INTE ska indexeras och i den kan man också tala om för de andra sökmotorernas robotar var de hittar sitemap filen och vad den heter.
  7. Du skall inte glömma att ta säkerheten på allvar.
    Förutom att du givetvis regelbundet skall ta backup av dina hemside-filer (även om ditt webbhotell påstår sig göra det) så bör du också vara medveten om att alltfler sajter och webbhotellkonton blir hackade av olika orsaker.
    Detta verkar ha blivit särskilt vanligt på WordPress sajter och ofta är det svagheter i en del plugins som öppnar upp för hackarna att ta sig in.
    Problemet har blivit så stort att Google nu slår till mot hackade sajter och lägger ut en notis i anslutning till den sajt som de misstänker har blivit hackad.
    Via Webmaster Tools kan du få meddelanden från Google om att din sajt misstänks ha blivit hackad(Google upptäcker det bl.a. på en plötslig ökning i antalet 404 no found filer och/eller att det plötsligt tillkommit ett mycket stort antal utlänkar.
    Det är ju inte så bra om internet surfarna upptäcker att din sajt har blivit hackad innan du själv gör det. Det här är exempel på en del av de vanligaste seo misstag man brukat hitta när man analyser webbsajter.