SEO trender för 2019


SEO trender för 2019 – det här är troligen de viktigaste

  1. Mobile-first indexing

    Det innebär i korthet att Google använder mobilversionen av din sida för indexering och ranking.
    Det gör det ÄNNU viktigare (ett MÅSTE) att ha en mobilanpassad hemsida.

  2. Page speed

    laddningstid har varit en rankningsfaktor ett tag. I juli fick det en tvilling syskon – mobil sidhastighet har blivit en rankningsfaktor för mobilen.
    Än så länge så verkar det inte påverka rankingen men det börjar bli en allt viktigare faktor för Google.

  3. Brand as a ranking signal

    Det finns tecken på att Google använder varumärkesnamn på nätet i sin sök algoritm.
    Först och främst, genom icke länkade varumärkes omnämnanden, lär sig sökmotorn känna till och igen ditt varumärke. Genom att analysera alla de sajter som omnämner ditt varumärke så lär sig Google vilken auktoritet ditt varumärke har inom sin nisch.
    Skaffa dig ett rykte. Försök att ta itu med kundernas smärtor med ditt varumärke. Engagera med nöjda kunder också. För det, spåra omnämnanden av ditt varumärke online.
    Prova övervakningsverktyget Awario för att hitta sådana länkfria omnämnanden över hela webben.

  4. GDPR- General Data Protection Regulation

    Den nya dataskyddsförordningen (ersätter PUL i Sverige) och gäller i hela EU. Denna måste uppfyllas så varje sajtägare har en del att göra på den punkten. Ändra dit cookie meddelande och samtyckesformulär. Det ska ha följande innehåll: Vilken information samlar du in, varför gör du det, var lagrar du den, bekräfta att informationen är skyddad.

  5. Amazon Search

    Kanske inte lika aktuellt för oss i Sverige men Amazon håller på att bli Google för e-handel.
    Studier visas att många som handlar på nätet (i USA mm) går direkt till Amazon och söker där
    Alltså – om du säljer produkter och inte finns på Amazon – så missar du 56% av målgruppen..

 

Sammanfattning av SEO trender 2019

Det allra viktigaste är nog att inse att man idag MÅSTE ha en mobilanpassad webbsajt – och att det inte skall vara en separat mobilversion på annan domän typ m-domännamnet.
Man måste också vidta ta ett antal åtgärder ur GDPR synpunkt – för omfattande att ge sig in på att förklara här dock. Är du ett mindre företag är det inga konstigheter dock ,men det måste ändå göras.
Samt att inte bara stirra sig blind på att skaffa så många länkar till sin sajt som möjligt (det har ju blivit mycket svårare ) utan att se till att man blir omnämnd på nätet och helst då med positiva omdömen osv.

 

 

 

 

Lämna en kommentar