Googles Panda uppdatering


Googles panda uppdatering

Googles Panda uppdatering kom i feb 2011 resp. mars 2012. Det var ett s.k. sökfilter med avsikten att stoppa sajter med tunt innehåll och innehåll av låg kvalitet och därmed för användarna ointressant innehåll – att visas (högt) i sökresultaten.
Det finns en stor mängd sajter och fejkbloggar som enbart har till syfte att antingen försöka tjäna pengar på annonser och s.k. affiliate annonser och/eller på att sälja länkar. Men de ger inget som helst värde till besökaren och ofta har man kopierat innehållet från andra mer seriösa sajter eller använt programvaror som automatiskt formulerat om innehållet och skapat snar liknande kopior av originalet.

Panda uppdateringen har rullats ut vid ett flertal tillfällen, t.ex. Panda 4.2 som började rullas ut så sent som 18 juli 2015 , fortfarande i okt 2015 var under pågående utrullning och det kommer troligen fortsätta ytterligare några månader enligt Google.
Lite kuriosa – namnet Panda kommer från Google ingenjören Navneet Panda , som utvecklat den teknik som gjorde det möjligt för Google att skapa och genomföra algoritmen.

I början kom många klagomål i webmaster forum av s.k. scrapers (som gör copyright intrång) fick bättre ranking än webbplatser med eget innehåll (originalet).

Google har därför publicerat en lista med över 23 punkter på sin blogg som svarar på frågan “Vad räknas som webbplats med hög kvalitet ?” som är tänkt att hjälpa webmasters  “att förstå hur Google tänker i den frågan (förstå Googles mindset).

Exempel: Filtrets tröskelvärdet påverkas av Google Kvalitets bedömare(Quality Raters) . Kvalitets bedömarna svarar på frågor som “skulle jag våga använda mitt kreditkort på den här webbplatsen? ” så att Google kan skilja mellan hög och låg kvalitet webbplatser.

Googles panda uppdatering har bidragit till att rensa bort en massa lågkvalitativa sajter och andra sajter med tunt innehåll – från sökresultaten och det är ju bara bra för alla som söker information. De som köpt länkar på den typen av sajter kan däremot få problem – men att använda sig av den sortens länkar är inte heller enligt Googles riktlinjer.