Gamla skolans SEO


topp10-google

Före 2011 då Google började rulla ut Panda så gick sökmotoroptimering enligt gamla skolans SEO till ungefär så här:
Nedanstående är metoder som idag inte fungerar längre och som i vissa fall upptäcks av Google och betraktas som att det bryter mot deras regler och som i värsta fall kan ge upphov till att man blir bestraffad (penalty) eller bannad dvs. helt utesluten ur sökresultatet.

  • Då använde man META taggen Keywords för att lägga in så många sökord kan kunde, både relevanta och icke relevanta. En del tom upprepade samma sökord. Sedan flera år så bryr sig Google inte längre om META Keywords och idag så skall man inte ens ha med den men man ser fortfarande många sajter, tom nygjorda som använder den.
  • Man försökte få med de exakta sökorden så många ggr som möjligt på sajten. Man la in sökordet/sökorden i Titlar, Beskrivningar, Rubriker och ett flertal gånger i brödtexten och hade tom med sökordet FÖR många ggr. Det upptäckte Google så småningom men även för besökarna upplevdes det som spammigt och blev ett krystat språk. Man formulerade sig mer för Google än för användarna.
  • En del försökte tom med fula knep som att dölja sökorden genom att skriva dem i samma färg som bakgrunden men det var före 2004.
  • Länge så använde man sig av ankartexter (länktexter) som innehöll de exakta sökfraserna och det förekommer ofta fortfarande.
  • Tidigare handlade det mycket om antalet IN-länkar snarare än KVALITETEN och relevansen på länkarna.
  • Det var också vanligt att man använde sig av s.k. sitewide footer links dvs. länkar i sidfoten som då fanns på alla sidor på sajten och därför skapade extra många länkar och i bloggvärlden av sitewide länkar i en sidospalt. Därigenom kunde en länk ge upphov till tusentals länkar till aktuell sajt trots att det egentligen var endast en unik länk.
  • Det var också vanligt att man köpte länkar som då nästan alltid kom från fake bloggar s.k. spam blogs eller andra suspekta sajter eller forumprofiler
  • Många tillämpade också s.k. reciprocal links – dvs. ett ömsesidigt länkutbyte – jag länkar till dig om du länkar till mig.