Länkar 2019


Betydelsen av länkar har förändrats

Länkar har idag inte alls samma betydelse och funktion som för några år sedan.
Då skulle man skapa så många länkar som möjligt, helst från relevanta sajter med auktoritet. Men eftersom det både var och fortfarande är mycket svårt så skapades en massa länkar både här och där. Vad de flesta ändå visste var – att man skulle undvika ”bad links”.  Länkar av den typen som för lätt skulle kunna upptäckas av Google som just manipulerande länkar och då tom vara skadliga för rankingen. Men många ägnade sig dock åt att köpa länkar på olika sätt vilket strider mot Googles riktlinjer.

IDAG GÄLLER:
Viktigast är att försöka få resp. skaffa länkar från relevanta sajter som också har stor auktoritet hos Google. Men det är också det som är svårast att lyckas med.
Viktigast numera – är att ha ett tillräckligt intressant, unikt och relevant INNEHÅLL på sajten och att det är tillräckligt omfattande.
Idag gäller att även om man har ”många länkar” till sin sajt men den har ur Googles ögon tunt och dåligt innehåll – så kommer den inte att ranka bra.
Tips: Börja alltså med att se över innehållet på sajten, det kanske dessutom är flera år gammalt och har inte ändrats på länge. Skriv om och skriv nytt och beakta ovanstående samt strukturera det väl.

  • Evergreen content: innehåll som håller sig relevant över längre tid utan några ändringar
  • Unikt innehåll: använd infographics, case studies, intervjuer, expert rapporter, webbinars, success stories etc.

Gäst bloggning

-nej den är inte helt död. Men gästbloggningen måste göras på sajter/bloggar som:

  • Har en stark länk profil
  • Finns i en närbesläktad nisch/bransch
  • Skriv endast innehåll med hög kvalitet som ger något till användarna
  • Länken måste vara mer än bara en s.k. bio link

Länkar i lokala kataloger eller branschkataloger

Bransch eller lokala kataloger är en riktigt värdefull SEO-källa.
RECO, Yelp, Trustpilot, Jaddla, Recensi, Foursquare, Yellow Pages, All Business Now, 411.com, etc.
Det sägs dock att Google inte påverkar rankingen, men Google uttrycker sig ganska vagt på den punkten. Troligen beroende på att de inte vill att man massanmäler sin sajt till en mängd sådana kataloger. Det är dock helt OK att anmäla sin sajt till några av de mest erkända katalogerna med hög auktoritet.

 

Länkar som är fördelaktiga för varumärkes byggandet

Det finns många typer av länkar som kan ge dig mycket trafik och synlighet, men ingen länkjuice eftersom de kommer med ett nofollow-attribut bifogat. Det är dock inte ett slöseri att bygga sådana länkar. Om folk hamnar på din webbplats, så är det ju faktiskt en fördel?  En av Googles alla faktorer är att den mäter trafiken till hemsidan och detta kan leda till en bättre trafik .

Sociala media

MEN – de flesta länkar från sociala media är av typen nofollow. Dessutom har inte Google möjlighet att indexera ALLA enskilda poster i alla sociala media. MEN – ju mer synlighet du har i sociala media – desto bättre. Med ett BRA och unikt, intressant innehåll – desto fler delningar får det och fler ser ditt innehåll och man börjar länka till det.

Business profiler

När du skapar en profil på tex Linkedin eller liknande så finns möjlighet att länka till webbsajten. De flesta av dessa länkar är dock nofollow, men  Linkedin tillåter fortfarande dofollow länkar i bio sektionen.

Var uppmärksam på Google My Business. Google uppdaterar dem regelbundet för att göra den lokala sökningen ännu mer exakt. Och det här är ett bra ställe att lägga in en länk till din webbplats. Google My Business-listor upptar en tredjedel av de översta sökresultaten vid Google sökningar.
My Business är det man ibland ser i högerspalten eller högst upp med en plupp på en karta samt kort information om företaget, öppettider mm.
Numera visar Google bara TRE st företag, enligt ett rullande schema samt en knapp “Fler platser” . Det gäller dock att försöka vara med bland de 3 som visas bl.a. genom att fylla i sina uppgifter så korrekt och fullständigt som möjligt – det gillar Google.

Länkar i bio avsnittet på sociala media

(bio – den delen där du berättar kort om dig själv)
Sociala media är i alla fall så inflytelserika just nu att det är viktigt att ha profiler på de stora sociala medierna för sin synlighet online. Genom att finnas på sociala medier tillsammans med de flesta av din aktiva och potentiella publik kan du ge bättre kundservice, utveckla förtroende och växa i ditt nätverk. Alla dessa saker leder organiskt till trafik och så småningom länkar till din webbplats. Trafiken är en av Googles faktorer när rankingen beräknas.

Pressreleaser

För några år sedan var det mycket populärt att skriva pressreleaser typ Newsdesk och länka i dem – i första hand ur SEO synpunkt…Men Google har kommit på detta och lärt sig känna igen sådana. Men å andra sidan en sådan pressrelease kommer ändå att betraktas som vilken annan webbsida som helst. Vad det handlar om är att inte trycka ut en mängd pressreleaser bara ur SEO synpunkt och på kort tid.

Kommentarer till blogposter

Det är säkert och användbart att posta relevanta kommentarer och inkludera en länk till din webbplats för att visa din ståndpunkt. Men dessa länkar har större betydelse för varumärkesbyggandet än för SEO eftersom dessa länkar nästan alltid är nofollow.
(Ska man alltså sträva efter att inte ha några nofollow länkar alls – nej, Google ser det som naturligt att ,man har ett antal nofollow länkar, så det bör det helt klart finnas.

Omnämnande helt utan länkar

Internet idag är mer än bara länkar och webbsidor. Google tittar både på ditt innehåll, på länkarna till din sajt men även på ditt varumärke hur ofta det omnämns och vad som skrivs om det.
Google kommer att fånga upp när ditt varumärke omnämns men än så länge så bidrar det inte till Pagerank. Se bara till att bevaka hur ditt varumärke omnämns och engagera dig med människor som pratar om dig på webben.

Skadliga tillbaka länkar

Att bygga länkar tar tid och av bl.a. den anledningen är det många som tagit genvägar genom s.k. black hat tekniker dvs. att använda sig av metoder, länkar etc. som strider mot Googles riktlinjer.
Många av dessa kan Google idag mycket lätt identifiera och i vissa fall tom bestraffa sajten som använt sig av dem

  • Betalda länkar – som tex sponsrade gäst poster resp. länkar från bloggare som får något annat än pengar i utbyte (här har vi ett flertal kända bloggare(-erskor..) som faktiskt tjänat miljoner på tveksamt bloggande där de marknadsför produkter – utan att enligt lagarna – tala om att det är annonser eller sponsrade inlägg.

Länkar i kataloger och forum av låg kvalitet

Detta var också mycket vanligt för några år sedan – att lägga in länkar i olika kataloger vars enda syfte var att å ena sidan bidra med en svag och tveksam länk samt driva trafik till katalogsajten – så de kunde tjäna pengar på annonser på sajten.
Om du skapar många profiler i tveksamma forums och lägger in länkar på kataloger av dålig kvalitet så kommer det ganska snart leda till att Google betraktar det som spam och SEO länkar.

Länkar på totalt irrelevanta sajter

Även om du postar ett innehåll av bra kvalitet men på en webbplats som är helt irrelevant för din nisch/bransch, kommer det inte att ge dig något SEO-värde. Och om webbplatsen är av låg kvalitet, kan du tom straffas av Google för manipulativ taktik.

MEN – En bristande relevans är emellertid inte alltid en nedgraderande faktor. När det gäller lokal SEO, kommer länkar från webbplatser från samma område som sökarens plats att ge mer SEO-värde än länkar från mer innehållsmässigt relevanta webbplatser, men från en annan stad eller region (eller land).

Länkar från negativa SEO – attacker

Detta är förhoppningsvis inte så vanligt – men det finns ”onda krafter” som kan få för sig att ”bomba” en webbsajt (tex en konkurrent) med en mängd länkar av den typen de vet att Google kommer att uppfatta som dåliga och manipulativa ur SEO synpunkt.  Sajten kan därmed riskera att bestraffas av Google.

En annan variant är  – att lämna spam kommentarer med länkar till suspekta sajter – via tex kontaktformulär eller via kommentarer till bloggposter.
Detta är extra vanligt i WordPress sajter och det är därför viktigt att man använder sig av någon s.k. captcha funktion för att förhindra att automatiska program kan lägga in sådana spam kommentarer om man t.ex. har ett kontaktformulär. Man bör  också stänga av kommentarsmöjligheten eller att begränsa möjligheten att skriva kommentarer som inte först godkänns av sajtägaren.
Captcha – där man måste försöka tyda ett antal svårlösta tecken och ange dem, eller kryssa i en ruta Jag är inte en robot, svara på en enkel matematisk uträkning osv. – innan man kommer vidare.

Här kan du läsa mer
Allmän inledning till SEO 2019
Vad gäller för innehållet
Vad gäller för OnPage optimering

Källa:
Innehållet till ovanstående är hämtat från och sedan översatts och anpassats av mig
SEO Powersuite – Handbook of backlink types