SEO 2019



Mycket har hänt med Google och SEO de senaste åren

Den tiden är förbi, när man kunde få en webbsajt med tunt och ganska dåligt innehåll att ranka bra genom OnPage optimering och offensivt länkbyggande.
Google har successivt lärt sig hur olika aktörer manipulerat sökresultaten och har förbättrat sina algoritmer och samtidigt höjt kraven på själva innehållet.

Länkar

Många typer av länkar ger idag inget värde alls och en del kan tom vara skadliga dvs. man kan bli “bestraffad” av Google.

Sökorden

Man skall inte stoppa in sökorden alls lika frekvent idag som för några år sedan, det kan Google uppfatta som spamning eller “keyword stuffing” dvs. onaturlig upprepning av ett specifikt sökord.

Google mer semantisk

Google har blivit mer semantisk dvs. kan förstå ett innehåll mycket bättre idag trots att sökordet inte förekommer lika ofta, dels mha synonymer och varianter av sökordet men även mha kringliggande text.

Betydelsen av META taggar

Betydelsen av META taggar som Description och Keywords har förändrats. Andra faktorer som sidans laddtid, att fullständiga kontaktuppgifter inkl. org.nr (för företag) finns med på sajten osv. – har blivit viktigare.

Mobilanpassning

Mobilanpassade webbsajter är idag ett måste- idag surfar de flesta från sina mobiltelefoner och då måste webbsajten fungera bra även på mobilens mindre skärm. Tom e-handeln har fått anpassa sig till att många beställer varor på nätet direkt via sin smartphone.

Säkra webbsajter – httpS

Google lägger allt större vikt vid “säkra webbsajter” dvs. httpS istället för enbart http. Detta åstadkommer man genom att implementera ett s.k. SSL certifikat på webbsajten. Det kan vara olika svårt resp. dyrt beroende på vilket webbhotell man har resp. på vilket sätt webbsajten är byggd.

Andra möjligheter att synas

Det finns idag också flera andra sätt att synas och hittas bra på nätet – än att bara hamna så högt som möjligt i den organiska listan.

Google My Business – lägg upp din företagsprofil gratis och syns på Google Maps
Google Shopping och Merchant Center (om man driver en webbshop)Sociala media som Facebook, Instagram mfl
Business profiles som Linkedin

Här kan du läsa mer:

Vad gäller för innehållet
Vad gäller för OnPage optimering
Vad gäller för länkar