Mobilegeddon


Googles mobilegeddon uppdatering

Varför mobilanpassning av sajten nu är så viktigt

Googles mobilegeddon uppdateringOrsaken är att minst 40% av surfandet och sökningarna sker idag från mobila enheter som smartphones och surfplattor och det bara ökar. De sajter som inte är mobilvänliga tappar därför besökare eftersom den inte fungerar bra på de mindre skärmarna. Texten är för liten, menysystemet för litet och går inte klicka på, bilderna är inte anpassade för den mindre skärmen och hamnar på fel ställen mm.

Undersökningar visar också att mobila sökningar konverterar till försäljning oftare än traditionella sökningar: nästan 80% av de lokala sökningar på mobila enheter förvandlas till ett köp.
Ytterligare en anledning till att göra sajten mobilanpassad är att många smartphones har webbläsare som inte stödjer flash, vilket innebär att att hemsidan inte visas alls vid sökning från en smartphone.

Eftersom Google helar tiden prioriterar användarupplevelsen så har man infört ytterligare en förändring för att lyfta fram de sajter som ÄR mobilanpassade framför de som inte är det och också “tvinga” sajtägarna att mobilanpassa sina sajter.

Mobilegeddon är ett namnet som webbmasters och webbutvecklare givit till Googles algoritm uppdatering som började rullas ut i 21 April 2015.

Den huvudsakliga effekten av denna uppdatering är att Google nu prioriterar webbplatser som fungerar bra och ser bra ut på smartphones och andra mobila enheter. Förändringen påverkar inte sökningar som görs från en stationär dator eller en bärbar dator.

Det här väckte en hel del kritik bl.a. eftersom det lanserades bara 1 vecka efter att EU anklagat Google för konkurrensbegränsande beteende.

Sökresultatsidorna på smartphones visar nu webbadresser i ” flik ” format, till skillnad från den föregående uttryck format.
Search engine results pages on smartphones now show URLs in “breadcrumb” format, as opposed to the previous explicit format

Flera olika undersökningar har visat att webbsajter som inte är mobilanpassade har tappat i ranking vid sökningar från mobila enheter. Det är en direkt följd av Googles mobilegeddon uppdatering.

En studie av gjord av SEO företaget S360 A / S visade att mobilvänliga webbplatser har fått 32 % mer organisk mobil trafik än icke-mobila vänliga webbplatser.

Google har tagit fram en test som visar om en sajt är mobilvänlig samt ger även förslag på vad man behöver åtgärda.

Kontrollera här om din sajt är mobilvänlig  och om den kommer att drabbas av Googles mobilegeddon uppdatering.

SEO experter med stor auktoritet tror också att det här bara är början och att Google kommer att fortsätta trimma in sin “mobilvänliga algoritm” och lägga till faktorer som de ser det hjälper vid mobila sökningar.

Vad blir konsekvensen av Googles mobilegeddon uppdatering

Mobilanpassning av sin sajt är nog en av de allra viktigaste sakerna man bör ta tag i – om man inte redan gjort det men det får inte överskugga den allra viktigaste punkten nämligen att att ett intressant och engagerande innehåll  med en bra och tydlig struktur, stavningskontrollerat och en felfri grammatik.
Innehållet skall vara så intressant och tillföra ett värde till besökaren – att de naturligt väljer att dela det via sociala kanaler – vilket du givetvis bör underlätta för på sajten.

Var klar över vilken din målgrupp är och anpassa ditt innehåll till den, försök förstå vilka frågeställningar och behov och problem de har, vilken information de söker. Fundera sedan på hur du kan formulera innehållet på din sajt så att det ger dem de svar och den information de eftersöker.
Det här har också bäring på avsnittet om “The Semantic Web” och “Speaking Google´s Language”. Se fliken Googles Hummingbird uppdatering.

SEO Test Googles Mobilegeddon uppdatering

Detta är högsta möjliga poäng för sökfrasen ”googles mobilegeddon uppdatering
Se även sidorna Googles Penguin uppdatering och  Googles Pigeon uppdatering
som också fått maximala 100p