I april 2012 rullades den första versionen av Googles stora uppdatering som gick under namnet Penguin – Pingvinen. Det sägs att Googles sökalgoritm uppdateras upp till 500 gånger per år. Många av uppdateringarna är mindre och märks knappast, men då och kommer några riktigt stora, genomgripande uppdateringar – Pingvinen var en sådan.
Googles Penguin uppdatering rullades ut 24 april, 25 maj och 5 oktober 2012 och 22 maj och 4 oktober 2013 och Pingvin 3.0 släpptes 17 okt 2014 och syftet med filtret var att motverka spam.
I och med och efter Penguin uppdateringen vill Google se så stor naturlighet i länkar och andra signaler. Googles algoritmer har lärt sig att känna igen sajter/bloggar och länkar som enbart är skapade i syfte att manipulera sökresultatet. Google vill nu hitta ett mycket större antal ”naturliga” länkar, som är skapade av vanliga, riktiga människor utan SEO-syfte och som kommer från en stor VARIATION av OLIKA källor och utspritt över TID på ett naturligt sätt.
Detta innebär att det inte längre fungerar att optimera och skapa länkar enligt den ”gamla skolan” – så som det fungerade före april 2012.
Men efter det har Google kommit med flera stora algoritm förändringar bl.a. Hummingbird vilket du kan läsa mer om på motsvarande flik.
Med Googles penguin uppdatering så ritades kartan om ganska ordentligt då det gäller hur man kan skapa länkar till sin sajt, länkar som accepteras av Google och bidrar med någon slags värde till rankingen men också länkar som inte leder till bestraffning från Google s.k. link penalty
Innan Google penguin uppdateringen så var det vanligt att SEO aktörerna köpte länkar på diverse mer eller mindre seriösa sajter och det säger sig nästan självt, att de som säljer länkar på sina sajter oftast inte driver någon särskilt seriös sajt. Det finns 100 000-tals rena fejkbloggar och andra fejk sajter, som enbart är skapade för att dels sälja länkar, dels för att ha annonser och AdSense annonser på – i hopp om att tjäna pengar på de klicken. Googles penguin uppdatering har därmed gjort det avsevärt svårare för alla som jobbar med sökmotoroptimering att skaffa bra och relevanta länkar och framförallt länkar som Google uppfattar som ”naturliga”.
Här finns en bra artikel du kan läsa om du drabbats av Pingvinen:
5 reasons a site hit by Google Penguin won´t recover
Detta är högsta möjliga poäng för sökfrasen ”googles penguin uppdatering”
Se även sidorna SEO sökmotoroptimering och Marknadsför dig via Youtube
som också fått maximala 100p.