Googles Pigeon uppdatering det s.k. Pigeon filtret – ett rykte om ett nytt filter började spridas 1:a augusti 2014 som kom att påverka lokala sökningar och Google Maps.
Uppdatering syftade till att ge högre kvalitet , mer relevanta och mer korrekta sökresultat i Google Maps och det traditionella Googles sökresultatet.
Uppdateringen syftar till att öka rankningen av lokala resultat i en sökning.
Förändringarna kom också att påverka sökresultaten som visas i Google Maps tillsammans med de vanliga Googles sökresultaten och resultat baserat på användarens geografiska plats och registreringen noteringen finns i den Googles lokala företagsregister (numera kallat Google Business).
Detta är ju mycket värdefullt för lokala företag på den aktuella orten – men det är alltså viktigt att man först registrerar sig i det lokala företagsregister och med så korrekta och fullständiga uppgifter som möjligt. Google gör en kvalitetskontroll av uppgifterna.
Lokala företag (om de var registrerade i lokala företagsregistret) drog nytta av denna uppdatering, men företag med mer global inriktning drabbades negativt.
Googles Pigeon uppdatering riktade alltså denna gång in sig på det lokala söket.
Lokal sökning är viktigt . Har alltid varit, kommer alltid att vara. Men efter denna uppdatering är det ännu viktigare. Att söka i Google och söka på Google Maps har ofta gett helt olika resultat . Detta förändrades efter Googles Pigeon uppdatering. Algoritmen kopplar ihop webbsökning och kartsökning på ett mer sammanhållet sätt.
”De nya lokala sökalgoritmen går nu djupare in i webbplatsens webb sökfunktioner , utnyttjar hundratals ranking signaler , tillsammans med sökfunktioner som stavningskorrigerings möjligheter, synonymer och Googles kunskapsgraf”
Lokala review sajter som t.ex. Yelp, TripAdvisor, Reco osv. har fått ett uppsving . Dessa har alltså fått större synlighet i sökresultaten efter lanseringen av Pigeon.
Google har också sagt att den nya algoritmen förbättrar deras avstånds- och läges ranking parametrar. Vad innebär då det?
Låt oss säga att du är i en stadsdel och söker ett café eller coffee shop . Du råkar vara rätt nära ”gränsen ” av en annan lokal stadsdel som definieras av kartorna.
Du bryr dig inte om vad kartans grannskaps avgränsning säger, du vill bara ha en latte. Så även om du googlar ”Sofo kaffe” så kan Google ge ett sökresultat som är en bit bort på Södermalm , utanför det so egentligen betraktas som Sofo (eftersom området är informellt och saknar exakta gränsdragningar).
Detta är denna typ av icke – specifik ”specificitet” och platsbaserad intuition som Pigeon verkar vara inriktad på.
Om du är ett lokalt baserade företag , så är det alltså viktigt att optimera din webbplats med vetskapen att lokala faktorer har betydelse för rankingen.
Algoritmen kommer att ge större tyngd åt lokala företag som har grannskaps fokuserade nyckelord och ”citations”. DET är vad man bör tänka på när man dels optimerar sin webbsajt, dels registrerar sig i lokala företagsregistret (My Business).
Lite kuriosa: Varför är denna uppdatering döpt till Pigeon?
Det var faktiskt Search Enginge Land som namngav denna lokala sökresultats algoritm.
Enligt Search Engine Land som namngav den nya lokala sökresultats algoritmen till Google Pigeon enligt motiveringen i nästa stycke. Enligt Google själva kommer också deras avståndsparametrar och parametrar för platsranking förbättras markant.
På antikens tid användes duvor (Pigeon) för att skicka ett brev från en plats till en annan plats . Duvorna brukade flyga långa avstånd och bar ett brev med sig . Han brukade resa från en plats till en annan.
Googles nya algoritm är baserad också på samma koncept . Algoritmen är baserad på kartan. Om du söker något för en viss plats då måste man använda kartan.