Under de två senaste åren har stora förändringar skett då det gäller hur Google värderar och rankar webbsajter samtidigt som man har infört nya funktioner och ändrat i funktioner.
Du har säkert hört talas om Panda, Pingvin, Hummingbird – alla är namn på Googles större och mer omvälvande uppdateringar av sin s.k. algoritm. Om du inte hört talas om dem så finns en kort sammanfattning under resp. flik.
Men nu knackar 2016 på dörren och då är det bl.a. dessa 7 SEO trender det gäller att hålla koll på
- Högre Google ranking behöver inte längre innebära fler organiska klick
- Ökningen av rika svar : ett hot eller en möjlighet ?
- Page Speed (snabba laddningstider) och varför du behöver förbättra det just nu
- Spårning av organisk trafik i Google Analytics blir ännu svårare
- Keywords/sökord är inte död, men hur Google ser på dem ändras
- Länk straff är inget skämt , men alla straff går att åtgärda
- Hur användarnas beteende snart kommer att påverka din ranking
- Högre Google ranking behöver inte längre innebära fler organiska klick
Det är inte lika självklart längre, att en 1:a placering i Googles organiska sökresultat resulterar i flest klick – även om det fortfarande finns en stark sådan koppling. Ett flertal andra faktorer kan påverka som t.e.x. betalda annonser(AdWords), lokala sökresultat(som Google också förändrat), carousel resultats (karusell resultat), kunskaps grafer, bilder, videos, s.k. rich snippets (avancerade utdrag)som alla drar uppmärksamheten från de översta platserna i sökresultatet. När man väljer ut sina sökord att optimera för bör man alltså först kolla och analysera sökresultat sidan och se om det är många sådana ”konkurrerande element” som stjäl uppmärksamheten – och kanske istället välja andra sökord.
En annan möjlighet är att du själv försöker komma med i det lokala sökresultatet t.e.x - Ökningen av ”rika svar”: ett hot eller en möjlighet?
S.k. rich snippets ökar alltmer och använder sig av structured data och et sägs att redan idag är 35% av sökfrågorna ”rich answers”. *)
Det handlar alltså inte bara om enstaka sökord eller korta sökfraser utan Frågor formulerade som en fråga typ ”Hur fungerar/gör man/….”
Man får alltså börja fundera över sina Long tail sökfraser och fundera över de vanligaste frågorna inom sin egen nisch
Mer om detta under separat flik. - Page Speed (snabba laddningstider) och varför du behöver förbättra det just nu
Page speed dvs. hur snabbt en sida laddar – har blivit ytterst viktigt idag. Google lägger stor vikt vid användarvänligheten och det får alltså inte ta för lång tid för en sida att laddas. Page speed är alltså EN av ranking faktorerna men få verkar göra någonting åt det. - Att spåra den organiska trafiken mha Analytics har blivit svårare pga att mycket trafik klassificeras som ”direkt trafik” trots att det inte är det utan kommer från källor son analytics inte riktigt kan identifiera.
- Google letar inte längre efter ett enskilt sökord utan har blivit mer sofistikerad än så. Numera förstår Google både synonymer och felstavningar och till viss även sammanhanget. Av den anledningen är det inte lika intressant längre att upprepa ett och samma sökord flera ggr i hopp om att rankas högre. Det tals om den semantiska webben. Ett välskrivet innehåll, skrivit uteslutande för besökaren och där både synonymer och alternativa formuleringar används är mycket bättre – även för Googles bedömning och sedermera ranking.
- Att drabbas av Googles ”link penalty” är nästan det värsta man kan råka ut för – speciellt om det är någon annan som hjälp till att skaffa en mängd ”ful” länkar som nu fått Google att vidta denna skarpa åtgärd. Att rätta till det kan vara både svårt och tidsödande men det är inte omöjligt.
med ”ful” länkar menas länkar som Google uppfattar som uppenbart onaturliga och även HUR de tillkommit – om det t.ex. plötsligt tillkommit en stor mängd länkar och dessutom tvivelaktiga sådan – på kort tid och sedan under lång tid så kommer inga fler länkar.Här finns en bra artikel som bl.a. förklarar 5 skäl varför en sajt inte återhämtar sig efter Penguin bestraffning - Även om användarnas beteende inte är en ranking faktor ännu, så kommer det säkert att bli det snart. Hur som helst , även om användarsignalerna inte påverkar din ranking just nu , sunt förnuft och logik säger att de kommer vara rankings faktorer i morgon, så det kan vara klokt att göra sig redo i dag.
Den gamla skolans SEO dvs. hur man för några år sedan gjorde för att sökmotoroptimera – den gäller inte alls längre. Det är mycket i den metodiken som inte alls fungerar, en del som inte fungerar lika bra eller distinkt som tidigare och en del som kan vara direkt skadligt.
Efter Panda, Pingvin och Hummingbird så har sökmotoroptimerarna fått ändra sitt sätt att jobba ganska rejält och också i många fall få se att många av sina kunder har tappat i placeringar.
Men under 2016 kommer alltså ytterligare förändringar att ske.
*) A “rich answer” is any attempt by Google to answer the searcher’s query in search results in a way not requiring a click through to a website.