2014 lanserade Google något som kallas Strukturerade Utdrag, i princip Knowledge Graph utdrag inbäddade direkt i sökresultaten. Det är en helt ny funktion som innehåller fakta i enskilda resultatutdrag direkt i sökresultaten.
Tekniken kan i korthet förklaras som ett försök att utvinna och förstå data i tabellform på webben där avsikten är att lyfta fram särskilt relevanta uppgifter för användarna.
”Structured data markup” är ett standardiserat sätt att kommentera innehållet så maskiner kan förstå det. När dina webbsidor inkluderar strukturerad data märkning , kan Google ( och andra sökmotorer ) använda dessa data för att indexera innehållet bättre, presentera den mer framträdande i sökresultaten.
Vissa uppgifter kan också användas för att skapa och visa s.k. Rich Snippets inom sökresultaten.
Här, på Googles sajt – kan du läsa mer om structured data markup och rich snippets och närliggande frågor.
Strukturerade utdrag kanske inte är så användbart för de flesta ”vanliga” sajtägare och et också vara svårt att lägga in stöd för det på sin sajt.